Uchwała Nr XIII/91/08
Rady Gminy Domaradz
z dnia 18 stycznia 2008 r.
w sprawie gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania
problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania
narkomanii na 2008 r.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591
z późn.zm.), art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( tekst jednolity Dz.U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 z późn.zm.) oraz art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. Nr 179, poz. 1485 z późn.zm.)
Rada Gminy u c h w a l a
co następuje :
§ 1
Uchwala się Gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii na 2008 r. w brzmieniu ustalonym załącznikiem Nr 1 do uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy oraz Kierownikowi Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2008 r.
Załącznik Nr 1
do Uchwały Nr XIII/91/08
Rady Gminy Domaradz
z dnia 18 styczeń 2008 r.
Gminny Program Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii
w gminie D O M A R A D Z
Zadanie I
Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla
osób uzależnionych od alkoholu i narkomanii.
Realizacja zadania :
1. Kontynuacja współpracy z Poradnią Terapii Uzależnienia i Współuzależnienia od Alkoholu w Brzozowie poprzez kierowanie osób uzależnionych na leczenie .
2. Opłacenie kosztów powołania biegłych orzekających w przedmiocie uzależnienia od alkoholu.
3. Nakłanianie osób uzależnionych od narkotyków do podjęcia leczenia.
4. Zakup materiałów informacyjno-edukacyjnych o tematyce uzależnień.
Zadanie II
Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe i narkomanii pomocy psychospołecznej i prawnej , a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
Realizacja zadania:
1. Współpraca z Izbą Wytrzeżwień w Rzeszowie w zakresie partycypowania
w kosztach przyjmowania do Izby niewypłacalnych pacjentów z terenu
gminy Domaradz w sytuacji zagrożenia ich zdrowia i życia .
2. Pomoc psychologiczna i socjoterapeutyczna dla dzieci z rodzin z problemem
alkoholowym oraz rodzin, gdzie występuje problem narkomanii.
3. Prowadzenie rozmów motywacyjno-interwencyjnych z osobami nadużywającymi alkoholu wraz z czynnościami zmierzającymi do orzeczenia
o zastosowaniu wobec tych osób obowiązku poddania się leczeniu /kierowanie wniosków do sądu/.
4. Przeciwdziałanie zjawisku przemocy w rodzinie:
a/ współpraca z Policją, Sądem ,Prokuraturą i innymi instytucjami w zakresie
przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
b/ zajmowanie się rodzinami, w których dochodzi do przemocy,monitorowanie
sytuacji w tych rodzinach, informowanie odpowiednich służb.
Zadanie III
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej
w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii dla dzieci i młodzieży.
Realizacja zadania :
1. Zakup dla szkół sprzętu niezbędnego do prowadzenia zajęć profilaktycznych z młodzieżą z terenu gminy w ramach zagospodarowania wolnego czasu.
2. Dofinansowanie zajęć pozalekcyjnych o treści profilaktycznej dla dzieci i młodzieży prowadzonych przez szkoły w ramach spędzania wolnego czasu i zdrowego trybu życia ( zakup materiałów potrzebnych do prowadzenia tych zajęć).
3. Dofinansowanie programów artystyczno-profilaktycznych organizowanych dla młodzieży szkolnej poświęconych problemom alkoholizmu i narkomanii.
4. Pokrycie kosztów wyjazdów, wycieczek oraz kolonii, na których będzie realizowany program profilaktyki, dla dzieci zagrożonych patologią.
5. Zakup i upowszechnianie materiałów informacyjno- edukacyjnych informujących o szkodliwości substancji psychoaktywnych, których używanie może prowadzić do uzależnień.
6. Finansowanie spektakli teatralnych dla dzieci i młodzieży uwzględniających problematykę narkomanii.
Zadanie IV
Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych i narkomanii.
Realizacja zadania :
7. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych, współdziałanie z Kościołem Katolickim, pomoc w organizowaniu wyjazdów, spotkań, pielgrzymek, rekolekcji o charakterze abstynenckim i trzeźwościowym.
8. Dofinansowanie zakupu materiałów i sprzętu niezbędnego do realizacji programów prowadzonych przez organizacje pozarządowe w ramach gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii.
9. Udzielanie pomocy organizacjom i instytucjom realizującym akcje kolonijne i obozowe dla dzieci z rodzin patologicznych.
10. Wsparcie finansowe dla instytucji, stowarzyszeń, organizacji i osób fizycznych realizujących zadania profilaktyczne.
Zadanie V
Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 13 1 i 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
Realizacja zadania :
11. Podejmowanie działań edukacyjnych, kontrolnych i interwencyjnych skierowanych do sprzedawców napojów alkoholowych.
12. Prowadzenie kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych we współdziałaniu ze służbami Policji odnośnie sprzedaży alkoholu osobom nieletnim i osobom których zachowanie wskazuje na stan nietrzeźwości.
13. Współpraca z Policją w zakresie przestrzegania zakazu reklamy napojów alkoholowych oraz uchwał Rady Gminy Domaradz
14. W przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów ustawy kierowanie wniosków do organów ścigania i występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
Zadanie VI
Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych w 2008 roku.
Członkom Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Domaradzu przysługuje wynagrodzenie za udział w posiedzeniach Komisji, w wysokości: 10 % minimalnego wynagrodzenia ustalonego Rozporządzeniem Rady Ministrów w trybie odrębnych przepisów.
Wypłaty należnego wynagrodzenia dokonywać będzie Urząd Gminy na podstawie listy wypłat sporządzonej w oparciu o załączoną listę obecności.
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii finansowany jest ze środków uzyskiwanych przez gminę z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.